THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Rabu, 27 Julai 2011

Sejarah Paling Terhindah Bagi Abang Aku…

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia..huhuhuhu!!!..kowg semua apa khabar sihat ke..?? Coe lah dah lama aku tak updt certa dalam blog aku ni… Hari ni aku bukan nak kowg semua baca cerita yang aku updt selalu yang sedih-sedih tu tapi…aku nak berkongsi cerita dengan kowg semua belajar tentang apa yang dah belaku kat abang aku yang sulong ni….Cerita nya bukan best atau sedih pon macam cerita sebelum ni.. Just cerita dia accident hari tu je…Sebelum aku nak b’cerita tentang kisah abng aku kat kowg semua,kowg tgok lah picx yang aku ambil kat hospital hari tu…tengok lah ye…

Ni tangan dye yang accident mlm 23hb tu pukul 11.30 p.m rasa nya. Sebab malam tu aku dok tgok tv cerita Sumpah Anjarsomoro. Tiba-tiba kawan dye mai pangil cakap dye accident. Waktu tu aku terkejut gila bila tengok dye terbaring kat tayar kereta ayah aku.. Dah lah terbaring lepas tu xbergerak pulak tengokan dah tekkkkkkkk !!!! hahahaha. Jahat gila aku ni..huhhuhu…Pasal dye accident lah aku tak boleh nak tidow..bukan xboleh nak tidow sebab dye accident tapi sebab aku kena jaga adik aku yang nakal yang tengah tidow waktu tu….ni pic yang ke-2 yang aku ambik…


Gambar yang ni pulak waktu dye kene ceramah dengan mak aku..padan muka… Mana tak aku kata tak padan muka,dah lah accident sempat lagi Tanya moto yang dah nazak kat umah aku tu,ish3.. Dah lah tu sempat lagi mengusik adik aku yang pmpuan tu dengan tangan dye yang macam tangan hantu tu…menjerit adik aku kat dalam wad tu…terkejut cina yang duduk depan abg aku yang sebalh hujung tu..dah lah owg tua tu skit n nak rehat terkejut dye….


Yang ni pulak dia gelak dengan awex dye..alaaa yang pendek yang pakai baju hitam kat tepi dye tu..pendek2 dye t upon umor dye 18thn kowt..jgn maen..tubuh je yang kecik tapi dah tua dah..hahahhaha. Kowg nak tahu tak pasal apa diowg gelak..?? nak thu tak..?? klau korang nak tahu diowg gelak sebab mak aku sambung balik ceramah motivasi dye kat abang aku yang bertuah ni…nak tahu tak sebab ape mak aku meleter kat dye sebab.dah lah sakit sempat lagi suruh abang aku yang no-2 tu pi beli rokok suria kat dye…mana tak angin mak aku…hahhaha


Ok…adhaiii penat pulak nak cerita tentang dye ni..ok lah xpe lah jom kta truskan certa kta… Berdasarakan picx yang kowg tengok ni ape yang kowg rasa yang aku nk certakan..? berdasarkan picx ni waktu tu dye dok tengok aku tangkap gambr dye..alasan dye nak suruh aku masuk dalam facebo0k dye dgn awek dye..banyak cantik muka dye nak sruh aku masuk..bayak lagi benda yang lebih penting dari gamabr dye ni..bukan nsam pon..berbanding dari aku..hahahah over gila aku ni…poyo gila kan aku ni…lantak lah poyo tak poyo suka ati aku…sape lagi nak puji aku nsam klau bukan dri aku sendri..oppsss dah lari dari apa yang aku nk tlis ni…ok2 kta patah balik certa pasal abg aku tady…klau kowg nak thu dye ni dduk hospital macam-macam karenah je dye ni..mengada-gada peragai dye…bukan patah kaki or tulang pon just jari je yang terkoyak isi dye..tu pon gada-gada nak makan macam2..KFC lah, batal pelok lah , minyak capkapak lah, putik kapas lah , minyak gamat lah.nasib baek dye tak mintak minyak petro,Klau tak aku bako je dye kt ats katil tu macam2 gedik terlebih…menyampah aku tengok…nak jemu aku melawat dye ari2. bukan aku yang nak melawat dye tapi mak aku yang paksa ikot nk wat macam mne terpaksa lah ikut…cikit-cikit awex dye dok msj mak aku ckp abang aku nak ni nak tu lah…naek tension mak aku dengan aku…sakit xlah seberapa pon tapi mengada tu yang lebih..mintak-mintak barang buat macam nk duduk kat hospital tu sebulan je,kata mak aku….


Fuhhhhhh akhirnya abis jugak certa yang aku nk kongsi dengan kowg ni…picx yang terakhir ni waktu mak aku angkat tangn nak tibai dye sebab dye gelak kat abang aku n0-2 suruh beli rokok utk dye..muncung dye nk isap rokok je….. Mak aku cakp tak abes2 nak isap rokok tak sedar diri sakit macam tu pon mucung nak isap rokok jugak. korang tengok lah ape yang mak aku cakp kat picx atas ni…huhuhuhu lorat negeri sembilan dah keluar dah..hahahhaahh….nasib baek mak aku kluar lorat n.9. Kalau lah ayah aku…pehhh lorat minagkabau keluar..lagi pedih telinga dongar lorat dye tu….bolh pecah gegedang telinga kowt…hahahah

TAMAT

Jumaat, 1 Julai 2011



Aku duduk sendirian di kamarku
Menangis kesepian keranamu
Kau tinggalkan aku
Kau cari yang lain
Tergamakmu merobek hatiku

Aku duduk sendirian di kamarku
Menangis kesepian keranamu
Kau tinggalkan aku
Kau cari yang lain
Tergamakmu merobek hatiku

Tapi setelah kau pergi aku
Mendapat lebih baik darimu
Dia hargai aku
Dia sayangi aku
Lebih dari padamu
Aku ingin kau tahu
Betapa ku gembira
Tidak lagi bersamamu
Namun pastinya
Nanti kau akan sedari
Yang kau perlu cintaku
Yang kau perlu cintaku
Yang kau perlu cintaku

video

Selasa, 21 Jun 2011

-> Syurga Menanti <-


Nama aku amir, aku menetap di kampung kempas kedah. Actually aku baru je pindah kat sini ikut pernts aku,parnts aku ada kerja kat sni.aku tak suka tmpat ni sebab pans ,sempit dan bnyak nyamuk lak too…errr.idup di kota lagi bagus dikampung .TAPI ! itu semua dlu. Sekarang itu semua tidak lagi.sekarang aku lebih suka tinggl di kampong,sebb kampong membuat hidup aku jadi lebih baik..Hehehe… actually,selepas aku pindah hidup aku orang2,tak bnyak brgaul dengn orang pun,ramai orang kata aku sombng. Geram aku !!. masa first day ak kat sekolah ,aku dduk sorang2. lepas 3minggu baru aku mula berkawan,itu pun dngan budak kelas aku sndri je,itu pon prmpuan. Nama dia nana,dia baik sangt,dah lah baik,cantik,bijak pulak too,dia bnyak tolong aku dalam kelas ,dikatakan kami mmg BFF laa,satu hati,aku nmpak nana kene buli dngan geng yg “Gengster” Geng 69,mcm bodoh je geng to..ska ati je buli kawan baik aku,aku tak bolah tengok orang buli kwn baik aku, kesian nana nasib baik diorang xambil duit dia. Aku g tolong dia, teruk jugak aku kene pkul ngan geng to,abis lunyai badan aku,aku snggp buat apa saja demi nana.

Tiga hari aku tak datang sekolah,lemah badan aku akibat kene pukul geng2 yang gaduh hari tu..aku dngar telefon b’bnyi.. “ Hello,amir ..amir sihat..?sunyi la nana tak ada amir dalam kelas..rasa rindu pun ada..hehehe” trtawa kecil nana aku mendengarnya “amir pun rindu nana,nana kan “sayang”amir,opsss…aku trlepas cakap..malu.. “yelah tu..pandai amir buat lawak..” kata nana, aku malu gila..ESOKNYA dekat sekolah, aku brbual macam besa dengan nana.

Masa cuti pnjang,aku dengan nana rancang nak pergi tengok wayang ,seronok abiskan cuti aku dngan nana,tngah menjamah makan. “nana,amir nak gtaw somnting kat nana,sebnarnya,amir sukakan nana,sudi tak nana jdi buat ati amir..?” nana tersentak,sperti mahu tersdak makannya.. “apa amir ni,amir ni buat nana malu je lah..segan nana” merah pipi nana, “serius nana,dah setahun amir perdam rasa cinta amir kat nana,amir tak nak luahkan masa SPM dulu,takot gngu peljran nana..tiba lah masanya sekarang”. “sebnarnya amir,nana pun dah lama sukan amir,amir baik sngt dengan nana,nana ingat lagi,amir snggp korban diri amir utk slmatkan nana,mula saat tu nana sukakan amir” tersnyum manis terpaut di bibir nana,satu prtalian prcintaan mula trikat.

Saat itu,amir dan nana sangt bhgia,tidak ada siapa dapat mghalang cinta suci mereka. Sehingga suatu saat, nana trpksa melanjutkan plajarannya ke Kuala Lumpur. Amir hanya meyambung pljarannya di kolej yang t’dekat dengan rumahnya saja. “amir janji ya..jangan pernah lupakan nana,jangan pernah tingglkan nana..” “amir janji sayang,amir takkan pernah lupa dan tingglkan nana..”

Hari berganti hari,aku kesunyian tanpa nana. Selalunya aku brsama nana waktu petang bgini. Aku rindu gelak tawa,senyum manis nana.. 2tahun aku menunggu ,kini nana pulang kepad aku buat selamanya . aku ingin melamar nana sbagai pemaisuri hati aku, lepas kpulangan nana, aku lihat nana lain sperti dulu tidak lagi trsnyum ,tidak lagi riang seprti dlu, kini muka dia pucat dan lemah..diam menbisu, tak banyak brcakap seperti orang sakit. Aku brtanya kpada nana,apa yang sedang brmain di fikirannya.. “sayang..kenapa amir tngok nana lain sangt lepas nana balik,cuba nana luahkan pada amir..” pujuk aku pada nana yang menyepi .. “tak ada apa lah amir,nana oke je..tak ada masalh pun, amir takyah risau lah pasal nana,” nana trsnyum sinis pada aku, aku risau pada diri nana..aku tau dia menipu aku..aku tahu dia sdang mengnggung derita sebalik wajahnya yang sedang cuba mnymbunyi dari pada aku.

Sedang aku bermain air di tepi pantai bersama nana, dalam tengah gmbira, aku terkejut melihat nana jatuh sambil memegang perutnya,nana seperti diserang kesakitan. Aku segera mengangkat nana dan terus pergi ke hospital. Hampir setengah jam nana ditahan didalam wad kecemasan aku bertnya pada doctor.. “doctor,keadaan nana mcam mana ..?” “kami harap encik dapat brsabar dan brdoa pada Allah..nana megalami barah di pancresnya. Buat masa sekarang, kami hanya dapat memberinya ubat tahan sakit dan memberi rawatan trhadapnya setiap minggu.” Terlerai air mata aku setelah mendengar penjelasan doctor tadi.

“Sayang, nana mintak maaf sebab rahsiakan penyakit nana pada amir. Nana taknak amir risau, maafkan nana..” “sudahlah sayang,amir tak kisah, sekarang ni,kita Cuma perlu cari jalan dan usaha untuk sembuhkan nana” “Nana dah tak bolh sembuh dah amir,nana akan mati..!!!” “Nana jangan cakap macam to,amir tak suka,amir taknak nana tingglkan amir,amir nak kita khwin ,amir nak nana jadi permaisuri hati amir, nana tolong jangan macam ni, nana tabahkan diri nana,amir akan usaha juga selamatkan nana,amir sayang nana..” mengalir air mata nana di pipi,aku menahan sebak di dada..

Nana dikeluarkan dari wad pagi tadi,aku membawa nana di tepi pantai ,tenangkan fikiran dia,tidak usah lagi memikirkan penyakitnya itu,aku membuat nana tertawa, senang hati aku melihat nana dapat tersnyum lagi..” “Nana,bulan depan kita khawin ya..” “serius ke ni amir..? tapi…” “tapi apa sayang ..?” “nanti kalau nana dah tak ada, amir janji ya..amir akan jaga diri dan nana nak amir ,cari peganti diri nana untuk jaga diri amir ..” menitis air mata nana, aku mengesat air mata nana..” Nana ,jangan macam ni, amir janji selagi amir masih hidup , amir akan tetap jaga nana..” aku memeluk nana erat sambil mengusap kepalanya..

“ Tak sangka sayang,hari kebhgian kita dah tiba..nana dah jadi isteri amir yang sah..nana nak bhgiakan amir selagi nana hidup..” aku hanya tersnyum dan mengucup dahinya..malam itu disaat aku sedang baring menunggu nana sudah abis solat isyak…aku membaca buku dia ats katil. Sesudah nana sudah solat, nana memegang perutnya menahan sakit, nana diserang kesakitan, nana rebah jatuh di atas sejadah. Aku tersentak lalu mendukung nana ke hospital. 2 jam di tahan di wad kecemasan, dokto memanggil aku.. “awak suami Syazlina..?” “Ya,saya suami Syazlina,Amirul Rasyid..” “harap encik dapat bersabar dan bayakkan berdoa …keadaan sekarang Puan Syazlina mengalami barah yang kritikal,barahnya sudah merebak luas, dia tengah didalam petaruhan nyawanya dan nyawanya kini 50-50 saja. Harap Encik banyak brsabar..” Terlerai air mataku..tidak sangka penyakit nana begitu teruk sampai begini..aku tidak snggup kehilanggan nana..aku pergi melawatnya ,aku melihat pada badan nya terdapat bayak wayar yang ade di tubuhnya. Keadaannya sangt kritikal.. “Nana…nana banyak bersabar ya..kuat semangat nana,jangan putus asa.. amir janji ,amir akan jaga nana sampay nana sembuh..”

Nana hanya trdiam dan mengalirkan air matanya.

Setelah dua minggu nana di tahan, kini amir membawa nana pulang ke rumah. “ Nana nak tolong abang buat keje rumah bolh.?.” “Tak perlu nana..nana baru ja nak sembuh , nana tak bolh banyak bergerak..biar abang ja yang buat..”..nana Cuma mengnggukkan kepala..semua kerja rumah .amair yang lakukan ,demi isterinya yang tercinta..amir sanggup lakukan apa saja untk melihat isterinya, nana sembuh dengan cepat. Malam itu, nana dan amir brbual sebelum tidow. “Sayang..sayang dah nak sembuh,abang janji akan jaga sayang..” “Nana pun janji..tapi katakana nana terpksa pergi dulu,tingglkan abang..maafkan nana ya..nana nak mintak sesuatu dari abang bolh..?” “apa dia sayang..?” “Nana nak abang carikan peganti nana bila nana dah tiada nanti,nana tak nak abang hidup sorang janji ya..” amir tidak mampu membals kata2 nana tdi..sunggh berat pemntaan isterinya itu..amir hanya mampu mengnggukkn kepla saja.

Jam tepat 5.40 pagi..amir hendak menunaikan solat subuh.. “ sayang…mari kita jemaah subuh sayang..” nana hanya terkaku sambil trbaring di atas katil. Sudah digoncang tubuhnya berkali2 namun masih terkaku..tidak menyangka. “ Nur Syazlina binti Yusri” sudah meningglkan suami tercintanya, “Amirul Rasyid bin Amir” buat selama-lamanya..amir menangis teresak2 sambil memeluk diri nana..betapa sedihnya diri amir apabila kehilangan isterinya yang tercinta buat selama-lama nya. Pada petang itu, jenazah nana selamat dikebumikan ,kini amir masih tidak dapat menerima takdir dan hakikat bahawa isteri yang dia sangt sayang kan,pergi meningglkan dirinya…

2 minggu selepas kematian nana, amir mengalami tekana jiwa yang dasyat akibat daripada itu, dia dimsukan ke wad sakit jiwa, akibat tidak dapat menerima kenyataan bahawa isteri kesayangannya sudah pergi meningglkannya seorang diri.. selpas mengalami tekanan jiwa.. amir juga menyusuli nana..ternyata..cinta mereka di bawa ke syurga…

Sabtu, 18 Jun 2011

Jasa Seorang Yang Bernama " ayah "


Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita? Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang beke...rja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ? Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.?? Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga. Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau.. Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar.. Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga.. Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia.. Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis? Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya".. Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..akhir sekali " Selamat Hari Bapa "

Jumaat, 10 Jun 2011

"Kasih Yang Suci" ^_^ "Nora Elena"


Menyusul selepas drama “Cinta Antara Kita”, sebuah lagi drama bersiri yang diarah oleh Jet Li dan skrip oleh Maizura Mohamad Ideris bakal disiarkan di TV3 dengan judul, NORA ELENA. Drama bersiri yang diadaptasi dari sebuah novel hebat “Kasih Yang Suci” karya novelis Meen Zulaikha ini merupakan terbitan Asian Media Content (AMC).

Menurut penerbit Suryatie Sidek, pemilihan novel ‘Kasih Yang Suci’ ini adalah disebabkan ia mempunyai ramai pembaca dan antara novel paling laris di antara novel-novel terbitan Alaf 21. Ketika ditemui, Suryatie menjelaskan mengapa tajuk asal novel tidak digunakan untuk drama ini.

“Dulu pernah ada ‘title’ drama yang sama di TV3, “Kasih Suci” lakonan aktres Fazura. Jadi, kami terpaksa ubah tajuk tersebut ke “Nora Elena”. Drama ini masih mengekalkan 70% persamaan dalam novel. Ada juga yang kita ubah sebab ada beberapa babak yang kita tak boleh tunjuk dalam drama.

“Bila kita baca dan divisualkan tidak sama. Dialog di dalam novel memang romantik sangat malah lokasinya banyak di rumah dan di kamar tidur. Justeru, ia akan menyentuh sensitiviti masyarakat,” ujarnya ketika ditemui pada sidang akhbar drama “Nora Elena” di Sri Pentas baru-baru ini.

Bagi penulis novel tersebut, Meen Zulaikha, beliau melahirkan rasa bangga kerana karyanya telah terpilih untuk diadaptasi ke drama. Menurutnya lagi, beliau tidak kisah karyanya diubah kerana faham novel adalah berbeza bila didramakan.

“Ini pertama kali karya saya terpilih untuk dijadikan sebuah drama. Setelah berbincang dengan penulis skrip, dia ada memberitahu mungkin akan ada perubahan untuk drama. Saya faham dan tak kisah ianya ditukar. Saya harap drama ini mendapat sambutan yang baik dari penonton terutama sekali peminat novel ini.”

Drama ‘Nora Elena’ diterajui oleh barisan pelakon-pelakon hebat seperti Aaron Aziz, Siti Saleha, Zul Ariffin, Erry Putra, Wan Sharmila, dan Puteri Fateen. Drama 24 episod yang menjalani penggambaran di lokasi seperti Kuala Lumpur, Rawang, Wangsa Maju dan di sekitar Selangor ini turut diperkuatkan lagi dengan alunan muzik dan lagu-lagu yang menyentuh hati. Salah satunya ialah lagu tema berjudul ‘Dan Bila Esok’, nyanyian Sofazr. Selain itu, Erry Putra juga tampil dengan lagu ‘Berubah’ yang bisa menyentuh emosi dan jiwa penonton.

Bagi hero “Nora Elena’, Aaron Aziz yang juga merupakan duta produk L'Oreal Men Expert, beliau tidak mempunyai masalah membawa watak sebagai Seth Than namun mengakui terpaksa berhadapan dengan beberapa cabaran dalam drama ini.

“Seth membawa satu misi yang panjang setelah apa yang telah dia lakukan suatu masa dulu. Antara cabaran yang paling susah yang perlu dihadapi ialah bagaimana saya nak bawakan watak yang mana saya sebenarnya bukan perampas tunang orang. Sebagai persediaan untuk merealisasikan watak Seth Than, saya buat kajian tentang watak itu dengan membaca novel tersebut.”

‘Nora Elena’ merupakan sebuah sketsa romantik yang bakal menggamit perasaan dan emosi anda. Persimpangan cinta dan pencarian kasih yang tulus suci ini digambarkan melalui keperitan hidup dan tekanan emosi seorang wanita yang telah dihapus keceriaanya akibat kedurjanaan manusia. Ingin mengetahui kesudahan kisah ini, jangan lupa untuk menonton drama siri terbaru, NORA ELENA yang bakal ke udara pada 9 Mei 2011, setiap Isnin hingga Khamis, jam 7malam, hanya di slot Akasia, TV3!

Sabtu, 28 Mei 2011

Lirik Lagu Pokok


Tersesat malu bertanya

Tak tahu tak tahu ke mana
Terlalu banyak alasannya
Duk terdiam
Menyusur di kaki lima terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai? luruh

[*]
Tanya sama pokok
Apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang
Patah sayap diduga
Seandainya rebah kau masih ada

[**]
Terlalu mahu dan mahu terlupa apa yang belum
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam
Tak mudah namun tak susah terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh

Ulang [*]

Nanana.. nananana..
Nanana.. nananana..
Nanana.. nananana.. na…

Kau masih ada ulang 2x
Kau masih adaaa… ooooooooo!

Ulang [**]

Tanya sama pokok…


video

Khamis, 26 Mei 2011

Bungkusan Terakhir Buat Dirimu

Aku ijan , nma betul Aizan…aku ni asal Bandar tapi kena ikut family aku stay kat kampong sebab family aku dapat kerja sana. First time aku sampai sini , aku tak da sowg pun member kat sini. Firstday aku pi sekolah..aku sowg2..aku segan..huhuhu..maklumlah ! budak baru kat sini..aku tengah dok jalan nak cari kelas..aku terlanggar sorang awek kat tengah jalan..niat hati mak marah ar..sekali aku tengok ea..fuhh!! babyface..comey toi..!! cair terus hati aku usha dia..dia tegur ak..”sory2 , saya tak sengajar nak langgar awak,sory2!” aku tak cakap apa pun..diam dan senyum je..then aku blah..sampay kat kelas..perkenalkan diri, aku dok tempat yang cikgu bagi..aku tak perasan yang budak sebelah aku to awek tadi aku terlanggar… HAHAHA..syok!! aku tnya ea nama apa..nama ea yana, dayana..comey cam tuan ea..putih gebu..comey nyerr !!! dah dekat 2 minggu aku kawan baik dengan ea..aku luah perasaan kat yana..ea pun seka aku dah lama, sejak aku dok sebelah ea arito..aku dah janji akan jaga ea sampai aku menutup mata..kami janji akan hidup bersama buat selamanya..ea cakap kat aku , “Yana akan cintakan ijan sampai nafus terakhir Yana,Yana taknak orang laen selain ijan” aku seronok dan terharu bila ea kata cam to…

Satu hari, aku dapat tawaran sambung belajar kat Shah Alam,tempat to jauh dari kampong aku ngan Yana..macam mana aku nak jumpa Yana,aku tan sanggup nak berjauhan dengan Yana… aku cita kat Yana,Yana nangis,aku tak ley nak tengok muka ea ngis..aku pun sedih.. akhirnya,Yana terima..aku dah janji dengan dia…walau apa pun yang terjadi, aku yakin,kami akan bersama buat selamanya …. Lepas 5 tahun aku dok sana ,aku berhasrat nak memperisterikan Yana..aku balik aku jumpa Yana..hati aku seronok sangat…bila aku jumpa dia… aku tengok muka semakin cantik dan comey ! geram aku tengok..lepas seminggu , aku tengok muka dia semakin puncat.. aku Tanya dia …. “kenapa Yana nampak pucat? Yana sakit ke ?” “eh,mana ada ,Yana oke jea..”Yana cakap sambil batuk..aku rasa laen dengan dia..lepas dua hari, aku Tanya mak dia,mak dia cakap dia ade barah otak,masa dia tak lama..aku berderai air mata dengar..aku tau dia tak nak aku tau pasal dia..aku cuba bahagiakan dia…satu masa dia kata kat aku macam ni.. “ijan ….kalau satu hari nanti Yana dah takde…ijan jaga diri tau..ijan janji ngan Yana..jangan pernah lupa Yana.. kalau Yana takde nanti..Yana doakan ijan bahagia dunia dan akhirat”. Aku sebak dengar..aku tahan je..aku hanya diam membisu …aku peluk dia erat..

Suatu hari ,aku cadang nak hadiahkan bear yang pegang love tulis “ I LOVE YOU”, aku g rumah dia..aku pelik..kenapa ramai sangat orang ..aku dengar orang baca yassin..aku dah rasa laen..aku masuk rumah Yana..aku tengok..tubuh Yana terbaring di lantai dan diselimut kain putih…aku tak tahan tengok dia dalam keadaaan macam to..aku rebah depan jenazah..abang dia datang angkat aku…abang dia bagi satu bungkusan kat aku..dia tulis.. “Yana Sayang Ijan..” aku sebak..aku mendoakan agar Yana bahagia disana..dan aku akan tunaikan janji aku…aku takkan pernah lupakan dia…Aku Sayang Yana

Selasa, 15 Mac 2011

-> Ada UntukMu...


Di sana pungguk menanti

Mengharap bulan membalas rindu di hati

Di sini aku berdiri

Menunggu penuh dengan kesabaran

Tanpa manis madah

Janji yang puitis tuk persembah

Tanya ketulusan sekeping hati suci

Ku berikan kasih

Kalau itu yang kau mahu dariku

Aku berikan cinta

Untuk membahagiakan hatimu

Aku sayang dirimu

Biar pun nafasku sampay terhenti

Akan ku kota janji kita

Mendirikan Taj Mahal cinta

Seteguh kasih

Isnin, 7 Mac 2011

I.B.U..!

Detik masa terus berlalu tanpa menanti sesiapa dan semakin hari umur kita pun akan meningkat bersama pengedaran masa. Kita semua dilahirkan di dunia ini melalui seorang yang bernama ibu. Begitu besar peranan dan jasa insan yang bernama ibu ini. Oleh itu renungkanlah sejenak apakah yang telah kita lakukan untuk membalas segala budi ibu ini. Sekurang-kurangnya peluk dan ciumlah ibu masing-masing yang dapat berjumpa atau sekurang-kurangnya telefon ibu bagi mereka yang duduk berjauhan.

Bersempena dengan hari Ibu yang akan berlangsung pada hujung minggu ini 11 Mei 2008, di sini dipaparkan beberapa koleksi sajak yang ditujukan kepada ibu. Sajak-sajak ini telah diperolehi daripada beberapa laman blog, terima kasih.


Sajak Untuk Ibu

Siapalah daku tanpa dirimu
Walaupun kau sering memarahiku
Daku tidak pernah kecewa
Kata-katamu bak mutiara
Kerana ku tahu disebalik kekatamu itu
Terselindung secebis kasih seorang Ibu terhadap anaknya...
ku pasti setiap nasihat itu adalah untuk
kebaikan diriku...
Mengajarku erti sebuah kehidupan

Ibu….
Daku telah banyak berdosa kepadamu
Dapatkah daku membalas jasa baktimu
Yang laksana pepasir di pantai
Yang telah menyabung nyawa demi melahirkan diriku
Yang tidak jemu-jemu mendengar tangisanku semasa kecil
Dan menatap wajahku yang hina ini...

Sempena Hari Ibu
Daku berdoa ke atas kesejahteraan dirimu
Agar dipanjangkan umur dan sentiasa bahagia
Disamping keluarga tercinta...

Isnin, 28 Februari 2011

Sahabat..!!!

Sejuta rangkaian kata
terwujud bagai memori
untuk seorang sahabat
yang setia mengisi hati dan hari

Cuy..!
perdamaian ini
jangan kau kencingi

jagalah erti kata "peace"
yang kau tulis
di dinding kamarku

Sob....,
perdamaian ini
jangan jadi belenggu

Aku orang bebas
kau orang bebas
kita bebas menentukan
kemana langkah kita tertuju

Bro...
pertalian ini
jangan jadi benalu

Dirimu milikmu
diriku milikku
dan persahabatan ini
msih milik kita bersama


Isnin, 21 Februari 2011

Sakit yang Melanda hidup ku.....


Malam ni ak nk cerita cikit...dah 3minggu rasa nya aku demam panas...
smpay sekarang ni pon aku blom masih sihat sepenuhnya dan sampay sekarang pon kwan2 aku xtahu yang aku demam...aku sellu pening di sekolh...
n boleh di katakan byak kali aku tak turun latihan kadet polis...sepatut nya aku dah kena buang
tapi sebab ade kakak sowg ni aku masih lagi jadi ahl kadet tu...aku pon xthu nape lah demam aku ni xreda lagi..nak kate xmakan ubat tak mugkin kowt..sebab ade hamba Allah ni yang baek hati snggup beli ubat untuk aku sihat...dan aku selalu makan ubat sampay kat sekolh pon aku bawak...tapi sowg member aku pon kat sekolah tak tahu aku demam mereka hanya thu aku pening kepala je ....minggu lepas ade lah latihan lari waktu tu aku demam panas sangat sampay bibir aku pon kering...tapi aku terpaksa lari jugak sebab aku xmau owg tahu yang aku sakit...sampay satu tahap aku xdapat nak teruskan larian , aku berhenti dan terus keluar..waktu tu dada aku sakit sangt2 dan sampay aku xdapat nak bernafas...nasib baek lah aku bawak minyak angin..aku letak minyak tu kat sapu tngan aku..lepas tu aku tarik nafas sambil tutup sapu tngan yg ade mnyak angin kat hidung aku...waktu tu lah aku dapat tarik nafas dengan ok...tapi dada aku tetap sakit jugak...ni esok pulak ade amali,aku kne brsiap2 dgn smua buku resepi untuk masak esk..dan aku harap esk xde pape lah yang berlaku..amin...

Rabu, 16 Februari 2011

semangat sijiwang kosong yg kental...!

syahdu alunan rentak jiwa itu.
jiwa yang memerlukan rasa untuk bernafas.
jiwa yang memerlukan rasa untuk hidup.
dan.
semangat yang mendiam itu.
terasa mengalir dalam dalam.
memberontak.
meronta.
membara.

apa di genggam tangan itu ?
kalau bukan ada ledakan semangat di kais.
kalau bukan usaha kental yang padat dengan nikmat.
lupakan sahaja.
barangkali baik buat kita ini.
manusia yang jadi boneka.
yang hidup mati rasa.
yang rasa jiwa kasar.

Selasa, 15 Februari 2011

-> R!ndu awak <-

Awak,sebenarnya saya masih terlalu rindukan awak...Semalam,saya belek balik almari barang saya…Penuh dengan surat-surat yang penah awak kasi..Awak suka menulis…sampai saya pun dah terikut,Salah satu surat awak,ada ceritakan awak selalu sakit dan sesak nafas…Saya risau,tapi awak cakap itu Cuma sakit biasa…Lepas tu dalam setiap solat saya pasti doakan awak sihat…Selalu kalau saya telefon awak,awak takkan cakap lama2..Awak cakap awak cepat penat…Saya makin risau…Tapi tak tahu nak buat apa…Tapi awak selalu kata “Saya tak apa2” Lepas malam itu,saya terima sms awak.. “Kalau Allah lebih sayangkan saya,awak jaga diri elok2” Saya tak suka sms awak tu,terus saya call awak…Tapi awak tak angkat… “Awak…angkatlah call saya,Please awak…saya nak dengar suara awak…Angkatlah awak…” Akhirnya saya telelap tunggu awak angkat call saya..Air mata kat pipi mengalir tanpa henti...Awal pagi saya terjaga tido,Saya call awak lagi…Bukan awak yang angkat ..Tapi Abang awak..Abang awak marah2 saya..dia cakap awak suruh saya lupakan awak…awak taknak cakap dengan saya lagi…Saya tahu mesti ada yang tak kena,saya terus pergi rumah awak…Dua jam lebih saya bawak moto saya,semata nak jumpa awak…Sampai kat rumah awak,ramai tetamu yang ada,Abang awak datang kat saya die peluk saya erat2…Dia kata “Adik saya dah meninggal malam tadi, Dia menghidap paru-paru berair” Ya Allah…Apa yang saya dengar ni..?? Air mata saya mengalir depan semua ahli keluarga awak…Namun saya redha dengan kepergian awak…Kenangan bersama takkan mungkin saya lupakan…
Awak…Hari ni..Saya rindu....Sangat-sanga..Rindukan awak..

Sabtu, 15 Januari 2011

Ungkapan tiada nilai'y...

Dia terlalu sayangkan aku. Itu yang aku sangat pasti. Atas sebab itu aku rasa terlalu selesa kerana aku yakin dia tak kan meninggalkan aku. Dia sanggup mengetepikan kepentingan diri sebab nak menjaga hati aku. Sering aku biarkan dia memujuk dirinya sendiri bila dia merajuk. Buat apa aku nak pening-pening pujuk dia kalau dia sendiri akan kembali padaku dan meminta maaf atas keterlanjuran sikapnya sendiri. Sebarang perselisihan, dia yang akan mengalah dan dia akan menyalahkan dirinya sendiri walaupun jelas memang salahku.Dia wanita yang rela berkorban apa sahaja kecuali satu, dia tak mahu dirinya disentuh sebelum kami memiliki ikatan yang sah . Dan atas sebab yang satu itu aku rasa dia perempuan yang membosankan. Nak pimpin tangan pun tak boleh. Apatah lagi nak peluk. Ada pun bergesel bahu itu pun sebab aku yang sengaja. Sampai satu tahap aku rasa dia sangat membosankan. Aku cemburu tengok kawan-kawan aku boleh pegang tangan awek diorang. Tapi aku? Bila aku cakap macam tu, dia cuma senyum dan cakap pada aku, “Belum tentu perempuan yang sentuh boyfriend dia tu sayang boyfriend dia lebih dari saya sayang awak… Belum tentu perempuan tu ada masa susah senang boyfriend dia macam saya ada untuk awak…
Yang nyata, aku langsung tak setuju jawapan dia tu. Aku tengok pasangan lain bahagia, sudah tentu girlfriend kawan-kawan aku sayangkan mereka sebab girlfriend masing-masing membelai kawan-kawan aku dengan penuh kasih sayang. Tapi aku? Jangan harap. Balik-balik jawapan yang sama. Tunggu lepas kahwin. Aku bosan tahu tak! Sampai satu masa aku dah tak tahan lagi. Aku minta kami berpisah. Aku nampak air matanya berlinang tapi sikit pun aku tak rasa kasihan.

“Mungkin kita tak ada jodoh. Awak lelaki yang baik. Awak berhak dapat perempuan yang lebih baik. Saya nak awak janji dengan saya satu benda, untuk kali terakhir. Satu hari nanti bila awak jatuh cinta dan awak betul-betul sayangkan dia, hargai perempuan tu. Mudah-mudahan perempuan tu akan sayang awak, terima awak seadanya, hormati awak sebagai lelaki dan yang paling penting bahagiakan awak. Saya akan bahagia tengok awak bahagia,” tu kata-kata terakhir dia untuk aku. Dia senyum walaupun air mata berlinang.
Argh! Tak habis-habis nak tunjuk mulia. Bosanlah dengan perempuan macam ni. Malas aku menghadap dia lama-lama. Cepat-cepat aku nak blah dari situ. Tiba-tiba ada bunyi hon dan sedar-sedar aku sudah tersungkur di seberang jalan. Satu dentuman yang kuat bergema dan aku lihat dia terbaring di hadapan sebuah kereta. Dia selamatkan aku! Lelaki yang dah menyakitinya! Darah membuak-buak keluar dari kepalanya. Ambulans datang dan membawa aku dan dia pergi.Di hospital keadaan kelam kabut. Dia perlu dibedah segera kerana kecederaan teruk di kepala. Ramai kawan-kawan dan keluarganya turut ada sama. Aku tengok seorang wanita yang hampir sebaya ibuku menangis. Mungkin ibu dia. Mengalirnya air mata seorang ibu kerana aku. Rasa bersalah menimpa aku. Aku dah sakiti dia tapi dia rela berkorban nyawa untuk aku. Aku berdoa semoga dia selamat. Semoga aku sempat meminta maaf. Semoga masih ada ruang dalam hati dia untuk aku. Dia sangat baik. Aku tak mahu kehilangan dia. Dia ikhlas sayangkan aku.

Selepas beberapa jam pembedahan selesai. Dia berada di dalam ICU. Dia koma, tapi doktor kata dia masih mampu mendengar. Tiba-tiba seorang kawannya menghampiri aku. Kawannya menghulurkan sesuatu. “Aku rasa benda ni dia nak bagi pada kau,” hanya itu yang gadis itu ucapkan pada aku. Kawannya terus berlalu selepas itu. Pandangan kawannya pada aku penuh benci. Tahukan kawan dia tentang kejadian sebenar? Yang nyata aku tak pernah mahu berbaik dengan kawan-kawan dia. Pernah juga dia bersuara tentang hal itu tapi aku sekadar buat tak tahu.Pulang sahaja aku buka bungkusan itu. Pasti hadiah untuk hari lahirku. Hari lahirku dua minggu lagi. Balutan kertas itu kubuka dan di dalamnya ada botol kaca berbentuk hati. Di dalam botol itu penuh dengan origami berbentuk bintang. Ada kad kecil berwarna biru kegemaranku. Aku sebak membaca bait-bait dalam kad itu.

“Dalam origami bintang ni ada kata-kata saya untuk awak. Awak buka setiap hari SATU sahaja. Mungkin saya tak dapat nak hubungi awak setiap hari sebab kesibukan kerja. Tapi, bila awak baca setiap hari, anggaplah setiap hari saya berhubung dengan awak. Saya nak awak tahu setiap masa awak ada dalam hati saya. Happy Birthday sayang…”Aku buka botol kaca berbentuk hati itu dan kuambil satu bintang. Kubuka origami itu dan di dalamnya tertulis, “Love is like a poisonous mushroom. You don’t know if it is the real thing until it is too late..” Aku tersenyum sendiri. Aku buka lagi bintang yang seterusnya. Walaupun dia meletakkan syarat satu hari cuma satu. Di dalam semua origami itu penuh kata-kata semangatnya untuk aku dan suara cintanya yang ikhlas. Demi Allah, sepanjang aku bergelar lelaki dewasa, inilah pertama kali aku menangis semahunya. Air mata aku tak berhenti mengalir sepanjang membaca kata-kata dalam origami itu sehingga habis semuanya kubaca. Aku telah menyakiti seorang wanita yang luhur.

Aku melawatnya di hospital. Walaupun mukanya penuh calar, bibirnya pucat dan kepalanya berbalut, dia tetap cantik di mata aku. Dia bukanlah wanita yang memerlukan make up tebal kerana dia memiliki kecantikan asli. Atas sebab itu aku menghalangnya terlalu rapat dengan mana-mana lelaki kerana gusar jika ada yang tertarik. Dia sekadar menurut. Demi menjaga hati aku. Aku capai tangannya yang berselirat dengan pelbagai wayar yang aku pun tak tahu. Sejuk tapi betapa lembutnya tangannya. Pertama kali aku menyentuhnya.Aku bisikkan ketelinganya, “Sayang..saya datang… Cepatlah sedar. Saya rindukan awak. Saya banyak bersalah pada awak. Saya minta maaf,” pertama kali aku minta maaf darinya. Tiba-tiba denyutan nadinya jadi tidak menentu. Aku panic.

“Hei, apa yang kau dah buat pada dia? Tak cukup kau sakiti kawan aku?” jerkahan kawannya mengejutkan aku. Doktor dan beberapa jururawat bergegas masuk dan aku diminta keluar.
Setiap hari aku berdoa supaya dia cepat sembuh, cepat sedar. Aku gusar sekiranya Allah mengambil nyawanya. Bukan aku tidak redha dengan ketentuan, aku sedar aku masih perlukan dia. Aku sayangkan dia. Genap dua minggu, aku mendapat berita dia sudah sedar. Aku bersyukur. Inilah hadiah hari lahir yang paling bermakna untuk aku. Dia juga sudah dipindahkan ke wad biasa. Aku mahu melawat dia. Aku rindu senyuman dia.Aku mendapat panggilan telefon yang meminta aku mengambil tempahan. Namun kerana terlalu gelojoh, aku terlanggar botol kaca bentuk hati pemberian dia. Ah, semuanya akan aku uruskan nanti. Aku biarkan serpihan kaca bertaburan di lantai.Tak sangka dia menempah kek khas untuk aku. Dia atas kek itu tertera bahagian belakang jersi pasukan bola sepak kegemaranku, Arsenal berserta namaku dan nombor kegemaranku. Aku senyum sendiri. Bahagianya aku.“Abang bertuah. Girlfriend abang cakap dia tak tahu apa-apa fasal bola. Dia cuma tahu pasukan apa yang abang minat dan nombor yang abang suka. Sebab tu dia tempah kek ni khas untuk abang dan minta abang ambil sebab dia nak buat surprise. Dia cakap dia nak makan kek ni dengan abang. Kakak tu cantik, baik pulak tu. Abang kirim salam pada akak ya? Abang jaga akak tu elok-elok,” ramah gadis yang bekerja sebagai juruwang di kedai itu memberitahuku. Aku senyum sepanjang jalan ke hospital.

Sampai di hospital aku lihat dia sedang duduk di atas katil. Tiada sesiapa bersamanya. Dia sekadar termenung. Aku senyum padanya. Dia seakan terkejut melihat aku datang. Aku terfikir juga, boleh ke orang sakit makan kek? Tapi kan dia nak makan kek ni dengan aku.“Sayang.. terima kasih kek ni. Saya happy sangat awak dah sedar. Adik cashier kedai tu kirim salam pada awak. Dia cakap awak nak makan kek ni dengan saya. Saya suapkan ya?” aku suakan sudu pada dia. Tapi sesuatu yang aku tak pernah duga, dia tepis tangan aku sampai sudu terpelanting ke lantai. Dia tak pernah kasar dengan aku. Dia selalu melayan aku dengan lembut. Aku pernah cuba pegang tangan dia pun dia tolak dengan baik. Mungkin dia terlalu terluka dengan aku.

“Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni. “Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni.Selang beberapa hari, aku datang lagi tapi katil dia sudah kosong. Aku risau jika apa-apa yang buruk berlaku padanya. Dari jururawat aku tahu dia sudah dibenarkan pulang kerana keadaanya sudah stabil. Tapi yang mebuatkan jantung aku hampir gugur bila jururawat itu memberitahu dia masih menjalani rawatan susulan dan terapi kerana dia lumpuh. Dia lumpuh kerana aku! Itu semua tiga tahun yang lalu. Sejak kejadian tu aku tak pernah jumpa dia lagi. Tahu apa-apa khabar berita pun tidak kerana aku memang tak pernah nak berbaik dengan kawan-kawannya. Walaupun sudah tiga tahun tapi aku masih merinduinya. Aku tak jumpa wanita yang mampu menyayangi aku lebih dari dia. Ah, panjangnya menung aku sampai nasi di hadapan mata sudah hampir dingin.Baru aku hendak menyuap makanan ke dalam mulut, mataku terpaku pada satu wajah yang duduk selang beberapa meja dari aku. Dia? Aku pasti tu dia. Senyum dia masih sama. Tapi keadaan tidak lagi serupa. Dia sedang makan bersama lelaki lain.

Sesekali aku lihat dia mengusap perutnya. Dia mengandung. Maknanya dia sudah kahwin. Dan aku lihat lelaki yang juga makan di sebelahnya mengusap-usap tangan dia. Pasti itu suaminya. Dan aku sedar aku tak setanding suaminya sebab lelaki itu kelihatan lebih serba-serbi dari aku. Air mataku rasa ingin mengalir. Senyuman mahal milik dia yang dulu cuma untuk aku kini khas buat lelaki lain.
Suaminya lelaki bertuah. Itu aku tak nafikan. Cuma suaminya yang dapat menyentuhnya. Cuma suaminya yang dapat melihat apa yang terlindung. Dan aku sangat pasti, cuma suaminya yang mendapat takhta paling agung dalam hatinya yang suci.Dia seperti botol kaca berbentuk hati yang pernah diberikan padaku dulu. Botol itu sudah pecah, namun aku sudah ganti dengan yang baru. Yang sama tapi tak serupa. Botol yang lama dipilih oleh dia dan yang baru dipilih oleh aku. Walapun aku masih menyimpan serpihan kaca botol itu, bentuknya tak lagi sama macam dulu. Dan sangat mustahil untuk kembali seperti dulu.

Pesanan buat semua lelaki, hargailah wanita yang menyayangi kamu. Jangan jadi macam aku. Matanya sangat cantik tapi aku selalu biarkan dia mengalirkan air mata dengan perbuatanku. Hidungnya yang kecil dan comel selalu aku sesakkan dengan asap rokokku walaupun aku tahu dia tak suka dan asap rokok boleh buat dia sakit kepala. Bibirnya sangat indah tapi aku selalu biarkan bibir itu tersenyum paksa kerana mangalah dengan setiap kemahuanku. Telinganya aku tak pernah nampak, terlindung, tapi telinga itu sering aku biarkan menerima segala marahku. Hatinya sangat lembut, dan aku selalu toreh dengan belati tajam dan aku biarkan dia merawat sendiri luka itu. Akhirnya, aku hanyalah lelaki ego yang tak memiliki apa-apa kerana dia sudah dimiliki orang lain.